• NOLLVISION FÖR FRÄMLINGSFIENTLIGHET



    Några tips för dig som vill hjälpa oss att skapa en vänligare och mer tolerant tillvaro i Södertälje

    REGNBÅGSFLAGGA SKAPAR POLITISK STRID I SÖDERTÄLJE



    "Att flagga regnbågsflaggan är en viktig symbolhandling - att man visar att man backar upp alla gruppers rättigheter", säger Tage Gripenstam till DN.

    Först till Inga Gustavsson, ursäkta att du inte fått något svar, vi i centerpartiet tittar just nu på om det är möjligt (praktiskt och ekonomiskt) att föreslå förbättringar för de som åker pendel från och till Järna och kommer att återkomma till dig med ett svar.

    Noshörningen – har glömt att socialdemokraterna inte har vårdat eller investerat i vår infrastruktur i Stockholms län på många år.
    Pontus Åström har som vanligt svårt att ge sig in en debatt utan att gå fram som en Noshörning, kraftfullt men utan någon större koll på vilket mål han springer mot och vart målet finns.
    Jag önskar att han under 2002 – 2006 tagit kontakt med sina egna socialdemokratiska ledamöter i SL:s styrelses dåvarande majoritet. Redan då var problemen kända och minst lika stora som idag. Det bristande underhållet skenade i spårsystemen, kontaktledningar, växlar och mängder av andra tekniska anläggningar, och visst banverket har stort ansvar i detta. Men den dåvarande socialdemokratiska ledningen satt med armarna i kors istället för att söka samarbete med banverket och SJ för att tågen skulle kunna gå i tid och med kvalité.

    Alla minns ursäkten - löven på spåren. Med bättre styrning, duktiga entreprenörer och tågförare var problemet ett minimum hösten 2007.

    Ingenting gjordes för att förbättra pendeltågstrafiken överhuvudtaget. Nåja, det var inte riktigt sant man beställde nya tågvagnar och det var positivt, problemet var bara att de aldrig utan stora insatser kommit i trafik, för de håller inte säkerhetskraven. Dörrarna var ett problem, ett annat framrutan som har en benägenhet att spricka. Vilket får samma konsekvenser som stenkastningen mot bussar, nu rättas detta till och alltfler får åka i de nya fina tågen.

    Socialdemokratisk regering = inga infrastruktursatsningar i Stockholm på 12 år
    Nu är trots allt den största orsaken till dagens problem den tolvåriga period som ligger bakom oss av socialdemokratiskt regeringsinnehav, med ansvar för den spårbundna infrastrukturen och stora delar av vägnätet.

    Göran Persson och andra s-kompisar gjorde inga insatser för att bygga bort de problem som vi nu får leva med dagligdags i Stockholms län. Till exempel sköt man framför sig, år efter år, spårinvesteringen mellan Södertälje hamn och centrum, helt nödvändig för att komma tillrätta med mycket av dagens problem i hela pendeltågsnätet.
    Först nu med en borgerlig regering tar man tag i problemet och genomför åtgärder istället, byggstart planeras till 2008/2009.

    Alliansen sitter inte med händerna i kors
    Till skillnad mot socialdemokraternas handfallenhet eller till och med undfallenhet, har SL:s nya ledning under det gångna året fått igång ett konstruktivt samarbete med SJ och banverket och lagt grunden för ett omfattande gemensamt arbete för att klara eftersatt underhåll och trimma de delar av det befintliga spårsystemet som går att trimma.
    SL investerar i södra delen av länet i en ny pendeltågsdepå i Södertälje för att höja kvalitén och tidspassningen genom att öka tillgången på tåg när det blir avbrott av olika skäl. Dessutom sker det satsningar i övriga delar av länet och i tunnelbanesystemet.

    Miljön, klimatmålen är centrala
    Att säkerställa en utbyggd och väl fungerande kollektivtrafik är en av de viktigaste miljöinsatser vi kan göra. Ju fler som reser kollektivt desto mindre påverkar vi miljön. Det är bland annat av denna anledning som vi inom alliansen satsat över en miljard (1000.000.000 kr) extra 2007/2008 på att förbättra tillförlitligheten och tillgängligheten i kollektivtrafiken. Dessa pengar kommer alla resenärer till del oavsett var i länet de bor.

    Pontus Åström och Inga Gustavsson ifrågasätter innehållet i SL:s verktygslåda i kampen mot klimatförändringar. Den oron är obefogad. De kommande tre åren investerar SL närmare en miljard i direkt miljöförbättrande åtgärder. SL kan därmed flytta fram positionerna ytterligare i miljöarbetet. I SL:s nya miljömål slås det bland annat fast att SL redan 2011 ska köra minst hälften av sina bussar på förnyelsebara bränslen. 2025 ska alla bussar drivas med förnyelsebara bränslen. Dessa miljömål placerar SL på topplistan över transportföretag med högst miljöambitioner.

    Orsak och verkan – går sällan att dölja med högt tonläge.
    Ska det göras räfst och rättarting borde Pontus börja i det egna socialdemokratiska partiet. Innan vi rättat till alla era underlåtenhetssynder hinner det gå flera år. Visst finns det ständigt utrymme för förbättringar, men jämfört med föregående mandatperiod då Pontus Åströms partikamrater regerade i landstinget är antalet resande med SL både fler och nöjdare. Att förbättra den vanskötta kollektivtrafik socialdemokraterna lämnade efter sig är inte gjort i en handvändning, men vi är helt klart på rätt väg, vilket bekräftas i kundnöjdhetsundersökningar.

    Järna station – ett socialdemokratiskt sparprojekt.
    Ett annat exempel som Pontus nämner är betongbunkern Järna station, till saken hör att den stängdes och gjordes till en betongbunker av det socialdemokratiska partiet med Kettner i spetsen tillsammans med miljöpartiets Raymond Wigg och vänsterpartiet.
    Centerpartiet arbetar i alliansen för att stationen ska förbättras och får vi som vi vill öppnas den igen.

    Slutligen – behoven styr SL:s service.
    Pontus har en devis ”SL ger sämst service åt dem som har längsta resan” frågan är om han menar i tid, jämfört med de som åker buss eller tunnelbana i Stockholm eller om allt hänger på turtätheten. Självklart håller jag med om att det runt om i länet behövs förbättringar av kollektivtrafiken. Däremot är jag inte så naiv att jag tror att vi ska kunna få den turtäthet som finns för dem som till exempel bor längs tunnelbanelinjen, det underlaget finns inte, men successivt ska vi fortsätta höja standarden också för alla Södertäljebor även i kommundelarna. Ett exempel på något som gjorts i vår kommun är att det nu tack vare centerpartiet går fler direktbussar från Hölö. Snart inför vi ett lokalt månadskort och andra spännande projekt är på gång, till nytta för klimatet och alla oss som bor i Södertälje kommun.

    Slut för idag

    0 Response to "SL ska bli bra - tufft att ta över socialdemokraterna moras."