Vänsterpartiet motsätter sig Förbifart Stockholm men saknar egna alternativ till hur vi ska lösa Stockholms läns trafikinfarkt. Essingeleden som är 40 år gammal byggdes för ett Stockholm med 1,5 miljoner invånare. I somras passerade vi 2 miljoner, och till 2030 beräknas vi vara 2,6 miljoner människor i länet.
Den undermåliga infrastrukturen för bilar och bussar i Stockholm, där all trafik leds genom innerstaden, innebär inte bara milslånga köer och otaliga förlorade timmar till arbete och fritid för pendlare. Detta är särskilt kännbart för Södertäljebor och andra pendlare från södra delen av länet. Situationen leder även till ökade utsläpp och därmed en sju månaders förkortad livslängd för den genomsnittliga innerstadsbon.
Vänsterpartiet försöker tänka bort bilismen enligt resonemanget att vägbyggen skapar ökat bilåkande, när sanningen är att bilismen stadigt har följt befolkningsutvecklingen. Trots att det var 40 år sedan det senaste större vägprojektet genomfördes. Allt fler bilar trängs på samma vägar, och det är hälsan och miljön som får betala priset för Vänsterpartiets nolltolerans mot de vägar som behövs både för bilar och SL:s miljö bussar.
Det är först med alliansens beslut om att tidigarelägga och nyinvestera i spår som satsningar på spårvägar och bilvägar är i balans. Vi genomför just nu den största satsningen på spår sedan tunnelbanan byggdes på 1950-talet. Centerpartiet och alliansen lägger bland annat dubbelspår mellan Södertälje centrum och hamn, dubbel spår på Roslagsbanan, kopplar samman Saltsjöbanan med tvärspårväg till Nya slussen och satsar på Spårväg city. För oss är det inte en fråga om antingen vägar eller nya spår – vi tror på båda då vi vet att ingetdera ensamt kan lösa Stockholms trafikproblem.
Förbifart Stockholm – som efter krav från Centerpartiet blir Europas mest miljöanpassade trafikled då den dras i tunnel – kommer att finansieras via trängselavgifter på Essinge leden. Därmed kommer också bilister att få bära kostnaden för bilismens infrastruktur.
Vad gäller bilarna som kommer att åka på leden sker det en rasande snabb teknik utveckling påskyndad av ekonomiska styrmedel som kommer att förpassa fossilbränslebilen till historieböckerna inom ett tiotal år. Till skillnad från vänstern arbetar vi inte emot privatbilismen utan mot privatbilismens utsläpp.
Hur Vänsterpartiets och oppositionens alternativ till Centerpartiets och alliansens samlade infrastrukturpaket ser ut är höljt i dunkel. Det enda vi vet är att två av tre oppositionspartier är emot Förbifart Stockholm, och inget av partierna har kunnat presentera ett samlat och finansierat trafikpaket för Stockholmsregionen. Vänster partiet pratar om att ”stryka” förbifarten, men kan inte redogöra för hur några extra spår skulle kunna möta transportbehoven hos 600 000 nya länsinvånare till 2030.
Det enda valbudskap som har utlovats från vänstern är en politisk strid om förbi fartens framtid, där (V) och (MP) står mot (S). Samtidigt växer sig köerna längs med Essingeleden längre för varje dag. Alternativet till de rödgrönas splittrade budskap är
de investeringar i både spår- och bilvägar Centerpartiet och alliansen genomför och söker stöd för att fortsätta med efter 2010.
Gustav Andersson, Tage Gripenstam, Claes Västerteg, Lars Carlsson
0 Response to "Vänsterns alternativ höljt i dunkel"